MAF senzor (protokomjer zraka) igra ključnu ulogu u radu motora vašeg automobila. Mjeri količinu zraka koja ulazi u motor, što omogućuje pravilno doziranje goriva. Kada se MAF senzor pokvari, mogu se pojaviti razni problemi u radu vozila.
Znakovi kvara MAF senzora uključuju gubitak snage motora, trzanje pri vožnji i povećanu potrošnju goriva. Možete primijetiti i neuobičajen rad motora u praznom hodu ili čak potpuni prekid rada. Upaljena lampica za provjeru motora često je prvi znak da nešto nije u redu.
Redovito održavanje i čišćenje MAF senzora može spriječiti mnoge probleme. No, ako primijetite bilo koji od ovih simptoma, najbolje je odvesti automobil na pregled kod mehaničara. Brza reakcija može spriječiti veća oštećenja motora
1. Gubitak snage motora
Kad se MAF senzor pokvari, motor automobila može izgubiti snagu. Vozači često primijete da njihov auto odjednom postaje “trom” i ne reagira kako bi trebao.
Pri ubrzanju, automobil se muči i sporo dobiva na brzini. Ovo je posebno vidljivo kad pokušavate pretjecati na autocesti ili se penjete uzbrdo. Osjećaj je kao da vučete težak teret, iako je auto prazan.
Ponekad se gubitak snage javlja samo u određenim situacijama. Na primjer, motor može raditi normalno pri nižim brzinama, ali “gušiti se” kad pritisnete gas do kraja. Ili možda primijetite pad performansi samo kad je motor hladan.
Zašto se to događa? MAF senzor mjeri količinu zraka koja ulazi u motor. Ako šalje krive podatke računalu automobila, smjesa goriva i zraka neće biti ispravna. To rezultira slabijim izgaranjem i manjom snagom motora.
Neki vozači pokušavaju riješiti problem dodavanjem više gasa, ali to često pogoršava situaciju. Motor troši više goriva, a snaga se i dalje ne vraća. Uz to, vožnja s neispravnim MAF senzorom može oštetiti i druge dijelove motora.
Ako sumnjate na kvar MAF senzora, najbolje je posjetiti mehaničara. Oni imaju alate za preciznu dijagnozu problema. Ponekad je dovoljno očistiti senzor, a nekad ga treba zamijeniti. U svakom slučaju, brza reakcija može spriječiti veće kvarove i uštedjeti vam novac dugoročno.
2. Neuobičajeno trzanje pri vožnji

Ako vaš auto trza dok vozite, to može biti znak problema s MAF senzorom. Ovo trzanje se često javlja tijekom ubrzavanja ili pri vožnji normalnom brzinom.
MAF senzor mjeri količinu zraka koja ulazi u motor. Kad ne radi kako treba, auto dobiva krive informacije o potrebnoj količini goriva. Rezultat? Neujednačen rad motora i trzanje.
Ovo trzanje može biti blago ili jako izraženo. Ponekad ćete ga osjetiti samo pri određenim brzinama. Drugi put će biti prisutno cijelo vrijeme.
Vožnja s ovakvim simptomom nije samo neugodna, već može biti i opasna. Trzanje otežava kontrolu nad vozilom, posebno u kritičnim situacijama.
Ako primijetite trzanje, ne ignorirajte ga. Što prije posjetite mehaničara. On će pregledati MAF senzor i ostale dijelove sustava za gorivo.
Trzanje može imati i druge uzroke osim MAF senzora. No, bez obzira na uzrok, važno je problem riješiti brzo. Tako ćete izbjeći veća oštećenja i osigurati sigurnu vožnju.
Zapamtite, redovito održavanje često može spriječiti ovakve probleme. Čist i ispravan MAF senzor znači glatku vožnju bez trzanja.
3. Loša potrošnja goriva
MAF senzor igra ključnu ulogu u potrošnji goriva vašeg automobila. Kada se pokvari, može uzrokovati ozbiljne probleme s ekonomičnošću.
Neispravan MAF senzor često šalje netočne podatke o protoku zraka u motor. Zbog toga, računalo motora ne može precizno odrediti koliko goriva treba ubrizgati.
Rezultat? Vaš auto počinje gutati gorivo kao da sutra ne postoji. Možete primijetiti da morate češće puniti spremnik ili da vam se drastično smanjio broj prijeđenih kilometara s punim spremnikom.
U nekim slučajevima, pogrešni podaci MAF senzora mogu dovesti do prebogatog smjesa goriva i zraka. To znači da se ubrizgava previše goriva u odnosu na količinu zraka. Novčanik vam neće biti zahvalan na toj situaciji.
S druge strane, MAF senzor može uzrokovati i presiromašnu smjesu. U tom slučaju, motor dobiva premalo goriva. To može dovesti do trzanja, gubitka snage i, ironično, još veće potrošnje goriva jer ćete morati više pritiskati gas.
Ako primijetite naglo povećanje potrošnje bez očitog razloga, provjerite MAF senzor. Možda vas iznenadi koliko mali dio može imati velik utjecaj na vaš džep i okoliš.
4. Uključivanje kontrolne lampice neispravnosti motora
Kada MAF senzor počne pokazivati znakove kvara, jedna od prvih stvari koje vozač može primijetiti je upaljena kontrolna lampica na instrument ploči. Ova lampica, poznata kao “Check Engine” ili lampica neispravnosti motora, upozorava na problem u sustavu.
Računalo vozila stalno prati rad MAF senzora. Ako primijeti odstupanja u očitanjima ili potpuni prekid signala, aktivirat će lampicu. Ovo je važan znak da nešto nije u redu i da je potreban pregled.
Ne treba paničariti kad se lampica upali. Ponekad se može raditi o privremenom problemu koji će se riješiti sam od sebe. No, ako lampica ostane upaljena duže vrijeme, vrijeme je za posjet mehaničaru.
Moderna vozila imaju sofisticirane dijagnostičke sustave. Oni mogu precizno identificirati izvor problema. Mehaničar će spojiti dijagnostički uređaj na vozilo i očitati kodove grešaka. To mu pomaže brzo otkriti je li MAF senzor uzrok problema.
Neki vozači pokušavaju ignorirati upaljenu lampicu. To nije mudro! Vožnja s neispravnim MAF senzorom može dovesti do većih oštećenja motora. Bolje je riješiti problem čim se pojavi.
Zanimljivo je da različita vozila mogu različito reagirati na kvar MAF senzora. Neki modeli će odmah upaliti lampicu, dok će drugi to učiniti tek nakon što problem postane ozbiljniji. Zato je dobro poznavati svoje vozilo i obratiti pažnju na sve promjene u njegovom radu.
5. Povećan uzorak čađi u ispuhu

Kad MAF senzor ne radi kako treba, motor često troši previše goriva. To dovodi do nepotpunog izgaranja i stvaranja čađi. Vozači mogu primijetiti crni dim koji izlazi iz auspuha, posebno pri ubrzanju.
Ova pojava nije samo estetski problem. Prekomjerna čađ može ukazivati na ozbiljne probleme s motorom. Dugoročno, može oštetiti katalizator i druge dijelove ispušnog sustava.
Ako primijetite povećanu količinu čađi, ne ignorirajte je. To je jasan znak da nešto nije u redu. Možda se radi o MAF senzoru, ali uzrok mogu biti i drugi kvarovi na motoru.
Preporučuje se odmah odvesti automobil na pregled kod mehaničara. Oni će provjeriti MAF senzor i ostale moguće uzroke. Brza reakcija može spriječiti skuplje popravke u budućnosti.
Zanimljivo je da neki vozači pokušavaju sami očistiti MAF senzor. To može pomoći u nekim slučajevima, ali treba biti oprezan. Pogrešno čišćenje može dodatno oštetiti osjetljivi senzor.
6. Prekid rada motora bez mogućnosti pokretanja
Kad MAF senzor potpuno otkaže, motor može prestati raditi i neće se više moći pokrenuti. To je ozbiljan problem koji zahtijeva hitnu pažnju.
Vozač može doživjeti da se motor iznenada ugasi tijekom vožnje. Nakon toga, koliko god pokušavao, motor se ne želi ponovno pokrenuti. Ovo je frustrirajuće iskustvo, pogotovo ako se dogodi na prometnoj cesti.
Razlog ovome je što računalo motora ne dobiva točne podatke o količini zraka koji ulazi. Bez tih informacija, ne može pravilno kontrolirati ubrizgavanje goriva. Rezultat? Motor se gasi i ostaje ugašen.
Evo što vozač može primijetiti:
- Iznenadni gubitak snage motora
- Motor se gasi usred vožnje
- Starter se okreće, ali motor ne pali
- Nema zvuka paljenja pri okretanju ključa
U ovakvim situacijama, najbolje je ne forsirati pokretanje. Umjesto toga, treba zvati vučnu službu. Mehaničar će dijagnosticirati problem i vjerojatno zamijeniti neispravan MAF senzor.
Redovito održavanje i čišćenje MAF senzora može spriječiti ovakve dramatične kvarove. Preventivna briga o autu štedi i živce i novac dugoročno.
7. Smetnje u protoku zraka
MAF senzor mjeri količinu zraka koja ulazi u motor. Kad se pojave smetnje u protoku zraka, motor ne radi kako treba. Evo nekoliko znakova koji ukazuju na ovaj problem:
- Neravnomjeran rad motora u praznom hodu. Motor se može tresti ili čak ugasiti kad auto stoji na mjestu. To se događa jer ECU ne dobiva točne podatke o količini zraka.
- Trzanje prilikom ubrzavanja. Kad pritisnete gas, auto bi trebao glatko ubrzati. Ali s pokvarenim MAF senzorom, može doći do trzanja ili zastajkivanja.
- Povećana potrošnja goriva. Ako primijetite da češće punite rezervoar, možda je MAF senzor kriv. Netočni podaci o protoku zraka mogu dovesti do prekomjernog ubrizgavanja goriva.
- Teško paljenje motora. Ujutro ili nakon dužeg stajanja, motor se možda teže pali. To je zato što ECU nema točne informacije za pravilno pokretanje.
- Gubitak snage motora. Auto može izgubiti snagu, posebno pri većim brzinama ili na uzbrdici. Ovo se događa jer motor ne dobiva optimalnu mješavinu goriva i zraka.
Ako primijetite ove znakove, vrijedi provjeriti MAF senzor. Ponekad je dovoljno samo ga očistiti. No, ako problem potraje, možda će trebati zamijeniti cijeli senzor.
8. Nedovoljno dopremanje goriva

Kad MAF senzor ne radi kako treba, može doći do problema s dovodom goriva u motor. Ovaj kvar često rezultira nedovoljnim dopremanjem goriva, što negativno utječe na rad automobila.
Vozači mogu primijetiti da im auto troši manje goriva nego inače. To zvuči dobro, ali zapravo je znak da nešto nije u redu. Motor ne dobiva dovoljno goriva za optimalan rad.
Osim manje potrošnje, javljaju se i drugi simptomi. Auto može trzati ili se tresti tijekom vožnje, posebno pri ubrzavanju. Također, može doći do gubitka snage i sporijeg ubrzanja.
U nekim slučajevima, motor se može ugasiti usred vožnje ili imati poteškoća s paljenjem. Ovi problemi nastaju jer ECU ne može precizno odrediti potrebnu količinu goriva bez točnih podataka od MAF senzora.
Zanimljivo je da se ponekad javlja i suprotan problem – prekomjerno dopremanje goriva. To se događa kad ECU “pretpostavlja” da treba više goriva zbog netočnih očitanja MAF senzora.
Kako biste provjerili radi li se o problemu s MAF senzorom, obratite pažnju na ove znakove:
- Neuobičajeno niska potrošnja goriva
- Trzanje i vibracije tijekom vožnje
- Smanjena snaga motora
- Poteškoće s paljenjem ili gašenje motora
Ako primijetite ove simptome, preporučuje se posjet mehaničaru. On će dijagnosticirati problem i po potrebi očistiti ili zamijeniti MAF senzor.
9. Nepravilno očitanje senzora
MAF senzor igra ključnu ulogu u radu motora. Kad počne davati netočne podatke, mogu se pojaviti razni problemi. Evo što se događa:
Motor dobiva krivu informaciju o količini zraka koji ulazi. To zbunjuje računalo koje upravlja ubrizgavanjem goriva. Rezultat? Previše ili premalo goriva u smjesi.
Vozači primjećuju čudno ponašanje auta. Motor može trzati, gubiti snagu ili se čak ugasiti. Potrošnja goriva raste, a performanse padaju.
Neki znakovi nepravilnog očitanja MAF senzora:
- Nestabilni rad u praznom hodu
- Trzanje pri ubrzanju
- Povećana potrošnja goriva
- Povremeno gašenje motora
- Paljenje kontrolne lampice na instrument ploči
Važno je reagirati na vrijeme. Nepravilno očitanje može dovesti do ozbiljnijih kvarova ako se zanemari. Stručni pregled i dijagnostika su najbolji način da se otkrije je li MAF senzor uzrok problema.
Ponekad je rješenje jednostavno – čišćenje senzora. No ako je oštećen, bit će potrebna zamjena. Cijena novog MAF senzora varira ovisno o modelu auta, ali obično se kreće između 100 i 300 eura.
Redovito održavanje filtera zraka može pomoći u prevenciji problema s MAF senzorom. Čist filter štiti senzor od prašine i nečistoća koje mogu utjecati na njegova očitanja.
10. Smetnje u radu elektronskih komponenti
MAF senzor igra ključnu ulogu u radu elektronskih komponenti vozila. Kada se pokvari, može izazvati niz problema s drugim sustavima.
Računalo motora (ECU) oslanja se na podatke MAF senzora za pravilno doziranje goriva. Neispravan senzor šalje pogrešne informacije, što uzrokuje nepravilan rad motora.
Sustav za kontrolu emisije također ovisi o točnim podacima protoka zraka. Kvar MAF senzora može dovesti do povećanih emisija štetnih plinova.
Sustav paljenja može imati poteškoća s tempiranjem zbog netočnih podataka o protoku zraka. To može rezultirati preuranjenim ili zakašnjelim paljenjem smjese.
Problemi se mogu pojaviti i u radu automatskog mjenjača. Neprecizni podaci o opterećenju motora mogu uzrokovati nepravilno mijenjanje brzina.
Sustav za kontrolu stabilnosti vozila također koristi informacije MAF senzora. Neispravan senzor može narušiti njegovu učinkovitost u kritičnim situacijama.
Zbog međusobne povezanosti sustava, kvar MAF senzora može izazvati lanac reakcija i utjecati na cjelokupne performanse vozila. Redovita provjera i održavanje senzora ključni su za optimalan rad svih elektronskih komponenti.