Vožnja bi trebala biti glatka i bezbrižna, ali što kada se auto počne gušiti i gubiti gas usred ceste? Nema ništa frustrirajuće od te situacije, pogotovo kada ne znate što je uzrok problema.
U ovom članku istražujemo pet najčešćih razloga zašto vaš automobil može gubiti gas tijekom vožnje i koliko vas može koštati popravak svakog od tih problema. Bez obzira jeste li iskusni vozač ili netko tko tek počinje, ovaj vodič će vam pomoći da razumijete što se događa pod haubom vašeg vozila i kako riješiti te neugodnosti.
1. Problemi sa sustavom za gorivo

Problemi sa sustavom za gorivo mogu biti uzrok gubitka snage vozila. Ako auto gubi gas u vožnji, to često znači da motor ne dobiva dovoljno goriva. Ovo može biti zbog slabije pumpe za gorivo ili začepljenih brizgaljki.
Ako je filter goriva prljav, protok goriva može biti smanjen, što rezultira gubitkom snage. Redovito mijenjanje filtra goriva može pomoći u prevenciji ovog problema.
Osim filtra, problem može biti i u injektorima goriva. Injektori mogu biti začepljeni prljavštinom ili naslagama, što sprečava pravilno ubrizgavanje goriva u cilindar. Čišćenje ili zamjena injektora može riješiti ovaj problem.
Sustav za gorivo također uključuje pumpu za gorivo koja mora raditi ispravno. Ako pumpa nije dovoljno snažna ili je oštećena, motor neće dobiti dovoljno goriva za normalan rad. Zamjena pumpe za gorivo može koštati od 100 do 300 EUR, ovisno o modelu automobila i vrsti pumpe.
Za starije automobile, posebno one s preko 100,000 km, preporučljivo je provjeriti i preventivno servisirati komponente sustava za gorivo. Električna pumpa goriva, ako se ne održava pravilno, može prouzročiti ozbiljne probleme. Trošak servisiranja često ovisi o specifičnom kvaru i može varirati.
Gubitak snage može biti povezan i s problemima u katalizatoru. Previše goriva može zatrpati katalizator, što smanjuje njegovu učinkovitost i može utjecati na cijeli sustav za gorivo. Popravak ili zamjena katalizatora može biti skupa, s cijenama koje mogu dosegnuti i do 1,000 EUR.
Konačno, pritisak u sustavu za gorivo mora biti odgovarajući. Slab pritisak može uzrokovati da motor ne dobije potrebnu količinu goriva, što rezultira sporim ubrzavanjem i gubitkom snage. Provjera i eventualna zamjena regulatora pritiska goriva može pomoći u rješavanju ovih problema.
2. Problemi sa sustavom za usis zraka
Sustav za usis zraka jedan je od ključnih dijelova motora automobila. Ako ovaj sustav ne radi pravilno, to može dovesti do značajnog gubitka snage motora i nestabilnosti u vožnji.
Jedan od najčešćih problema je začepljenje filtera zraka. Kada filter zraka postane začepljen prljavštinom i česticama, motor ne dobiva dovoljno zraka, što ograničava izgaranje goriva. Filter zraka treba mijenjati redovno, najčešće svakih 15.000 do 30.000 km.
Problemi s usisnom granu također mogu biti značajni. Ako je usisna grana oštećena ili začepljena, to može izazvati neravnomjerno usisavanje zraka. To često rezultira osjetnim gubitkom snage motora i trzajima u radu motora.
Začepljen ili neispravan leptir gasa također može uzrokovati probleme s usisom zraka. Leptir gasa kontrolira količinu zraka koja ulazi u motor. Ako leptir ne funkcionira ispravno, motor može isprva raditi nepravilno, a zatim se ugasiti.
Curenje zraka u sustavu za usis zraka još je jedan česti problem. Ako negdje u sustavu dolazi do curenja zraka, to može ometati optimalno miješanje zraka i goriva. Ovaj problem može izazvati gubitak snage i povremeno gašenje motora.
EGR ventil, ili ventil za recirkulaciju ispušnih plinova, može uzrokovati probleme ako je zaglavljen. Kada je EGR ventil zaglavljen u otvorenom položaju, previše ispušnih plinova vraća se u motor, što može smanjiti količinu usisnog zraka i smanjiti snagu motora.
Popravak problema sa sustavom za usis zraka može varirati u cijeni ovisno o težini problema. Zamjena filtera zraka obično košta oko 20-30 EUR, dok popravak ili zamjena leptira gasa može koštati od 100 do 200 EUR. Popravak usisne grane može biti skuplji i doseći čak 300 EUR. Cijene ovise i o marki i modelu vozila.
Redovni pregledi i održavanje sustava za usis zraka mogu pomoći u sprječavanju ovih problema. Važno je redovito provjeravati i mijenjati filtere zraka te voditi računa o curenjima u sustavu. Tako se osigurava optimalan rad motora i smanjuje rizik od nepredviđenih kvarova.
3. Kvarovi na EGR ventilu i DPF filtru (kod dizelskih motora)

EGR ventil i DPF filter igraju ključnu ulogu u smanjenju štetnih emisija kod dizelskih motora. EGR ventil recirkulira dio ispušnih plinova natrag u motor, smanjujući emisiju dušikovog oksida. DPF filter zadržava čestice čađi iz ispušnih plinova, sprječavajući njihovo ispuštanje u atmosferu.
Problemi s EGR ventilom mogu dovesti do niza simptoma, uključujući gubitak snage motora, nepravilno paljenje, trzanje tijekom vožnje i povećanu potrošnju goriva. Na ispuhu je često primjetna prekomjerna količina crnog dima. Kada EGR ventil ne radi ispravno, može se začepiti čađom, što sprječava njegovu normalnu funkciju.
DPF filter također može izazvati probleme ako se čestice čađi previše nakupe. Simptomi uključuju povećanu potrošnju goriva, smanjenje performansi motora, svijetleći DPF indikator na kontrolnoj ploči i ponekad uključivanje ventilatora klime. Kada je DPF filter začepljen, motor može raditi glasnije, iako se može pokušati automatski regenerirati sagorijevanjem nakupljene čađi.
Servisiranje ovih komponenti može biti skupo. Zamjena EGR ventila može koštati između 200 i 400 EUR, ovisno o modelu vozila i složenosti posla. Ako je potrebno čišćenje ili regeneracija DPF filtera, to može koštati od 100 do 300 EUR. Potpuna zamjena DPF filtera je skuplja, kreće se oko 1000 EUR.
Redovito održavanje vozila, uključujući korištenje kvalitetnog goriva i periodična duga putovanja (koja pomažu u automatskoj regeneraciji DPF-a), može značajno smanjiti rizik od kvarova na ovim komponentama. Kvarovi na EGR ventilu i DPF filtru nisu neuobičajeni, ali se pravilnim održavanjem i pravovremenim intervencijama mogu minimizirati, što doprinosi duljem vijeku trajanja vozila i boljim performansama.
4. Problemi s turbopunjačem (kod motora s prednabijanjem)
Motori s prednabijanjem, posebno oni s turbopunjačima, često se susreću s problemima koji mogu uzrokovati gubitak snage u vožnji. Jedan od glavnih uzroka je kvar turbopunjača. Ako turbopunjač ne radi ispravno, motor neće dobivati dovoljno zraka, što vodi do smanjenja snage.
Kvarovi turbopunjača mogu biti uzrokovani mnogim stvarima. Na primjer, pucanje crijeva ili cijevi zbog naprezanja može dovesti do gubitka snage. Kada su cijevi oštećene, dolazi do curenja zraka, što uzrokuje manjak tlaka potrebnog za optimalan rad motora.
Neispravnost ležajeva rotora turbopunjača također može biti problem. Ako su ležajevi istrošeni, rotor neće moći pravilno funkcionirati, što smanjuje učinkovitost turbopunjača. Simptomi uključuju nagli pad snage motora, povećanu potrošnju ulja i pojavu crnog dima iz ispušne cijevi.
Prekid hlađenja turbopunjača nakon vožnje na visokim okretajima može također izazvati probleme. Ako motor ugasite odmah nakon brze vožnje, rashladna tekućina i ulje prestaju cirkulirati, što može uzrokovati pregrijavanje i oštećenje turbopunjača. Preporučuje se pustiti motor da radi na leru nekoliko minuta kako bi se rashladio.
Štetne naslage u turbopunjaču mogu također smanjiti njegovu učinkovitost. Ako filtar zračnog sustava nije redovito mijenjan, prljavština i čestice mogu ući u turbopunjač i uzrokovati njegovo začepljenje. Redovito održavanje i zamjena filtara može pomoći u sprečavanju ovih problema.
Popravak ili zamjena turbopunjača može biti skupa. Cijena ovih popravaka varira ovisno o tipu vozila, ali može se kretati od 300 EUR do čak 1500 EUR, uključujući troškove rada i dijelova. Stoga je redovno održavanje ključno kako bi se spriječili skupi kvarovi.
Kada se pojave simptomi kvarova turbopunjača, poput gubitka snage, neobičnih zvukova ili pojačanog dima iz ispušne cijevi, važno je brzo djelovati. Ignoriranje ovih znakova može dovesti do ozbiljnijih problema i značajno većih troškova popravka. Redoviti pregledi i održavanje motora s prednabijanjem ključni su za dugovječnost vozila.
5. Pad tlaka kompresije u cilindrima

Pad tlaka kompresije u cilindrima može biti ozbiljan problem za motor automobila. Kada pritisak opadne, motor gubi svoju efikasnost i može doći do problema s paljenjem, performansama i potrošnjom goriva. Problem može biti u jednom ili više cilindara, što otežava dijagnozu.
Simptomi niskog tlaka kompresije uključuju teže paljenje motora, gubitak snage tijekom vožnje te veći potrošnju goriva. Motor može raditi neravnomjerno ili proizvesti neuobičajene zvukove. Ako se jedan ili više cilindara ne mogu pravilno komprimirati, gorivo se neće potpuno izgarati, što dovodi do neefikasnosti.
Uzroci ovakvog problema mogu varirati. Jedan od najčešćih razloga je dotrajalost brtvi glave cilindara. Ako brtva nije u dobrom stanju, može doći do curenja kompresije između cilindara ili prema sustavu hlađenja. Ovo zahtijeva hitnu zamjenu brtve kako bi se spriječilo daljnje oštećenje motora.
Oštećeni ventili također mogu uzrokovati pad tlaka kompresije. Ako ventili ne zatvore pravilno, kompresija će biti smanjena. Ovo je obično rezultat istrošenosti ili oštećenja nakon dugotrajnog korištenja. Ventili će trebati profesionalno popraviti ili zamijeniti.
Još jedan uzrok može biti istrošenost klipnih prstenova. Klipni prsteni osiguravaju zaptivanje plinske komore unutar cilindra. Ako su istrošeni, kompresija će se smanjiti, što može ozbiljno utjecati na rad motora. Popravak često uključuje zamjenu prstenova što može koštati nekoliko stotina eura, ovisno o modelu vozila.
Pad tlaka kompresije može biti dijagnosticiran pomoću specijalnih mjernih instrumenata. Mjerenje tlaka kompresije omogućava utvrđivanje koji cilindar ima problem i koliki je pad u odnosu na normalne vrijednosti. Tipično, pritisak u cilindrima benzinskih motora trebao bi biti minimalno 10 bara.
Popravak motora s padom tlaka kompresije nije jeftin. Zamjena brtve glave cilindra može koštati od 300 do 600 EUR, dok popravak ili zamjena ventila može biti i skuplji, ovisno o složenosti posla. Zamjena klipnih prstenova može koštati još više, ponekad prelazeći 1000 EUR uključujući rad i dijelove.
Preventivno održavanje može značajno produžiti vijek trajanja motora. Redovita zamjena ulja i filtera, kvalitetno gorivo i pravilna vožnja smanjuju rizik od problema s kompresijom.